Μάϊσσες, μάγισσες, νεράϊδες, εξωτικά, αερικά και ξωθιές στον Πόντο

πόντος,μελανοφρύδης,μάϊσσες,μάγισσες,νεράϊδες,ξωτικά,αερικά,ξωθιές,αλεύρι,καβουρδισμένο,βούτυρο,μπαούλα,σντούκια,ενδυμασίες,ποντιακές,τύμπανα,λύρες,χορού,λαλία,φωνή,μυθοπλασίες,λαικές,δοξασίες,λαογραφίαΜάϊσσες, μάγισσες, νεράϊδες, ξωτικά, αερικά και ξωθιές.
Οι Έλληνες του Πόντο φαντάζονταν τις μάγισσες καθ’ όλα όμοιες με τους ανθρώπους με μόνη διαφορά ότι τα πόδια τους ήταν ανάποδα, δηλαδή η φτέρνα προς τα εμπρός και τα δάχτυλα προς τα πίσω. Οι Μάϊσσες, μάγισσες, οι νεράϊδες, τα ξωτικά, τα αερικά και οι ξωθιές, όλα αυτά τα πλάσματα θεωρούνταν ωραία κι οι άνθρωποι απ’ τον φόβο που τους προκαλούσαν τα αποκαλούσαν : «απ’ εμάς και καλλίων ποιός είν’».

πόντος,μελανοφρύδης,μάϊσσες,μάγισσες,νεράϊδες,ξωτικά,αερικά,ξωθιές,αλεύρι,καβουρδισμένο,βούτυρο,μπαούλα,σντούκια,ενδυμασίες,ποντιακές,τύμπανα,λύρες,χορού,λαλία,φωνή,μυθοπλασίες,λαικές,δοξασίες,λαογραφίαΟι μάγισσες δεν ήταν κακά πνεύματα διότι δεν πείραζαν τους ανθρώπους, τουναντίον στους γάμους τους χρησιμοποιούσαν λυριτζήδες ανθρώπους τους οποίους τους απήγαγαν κατά τη νύχτα απ΄ τα σπίτια τους και μετά την τέλεση των γάμων τους επέστρεφαν πίσω, αφού τους φιλοδώρηζαν πλουσίως. Πολλοί διατείνονταν ότι χρησίμευσαν ως οργανοπαίκτες των μαγισσών και είχαν ανταμειφθεί με φύλλα λαχάνων τα οποία μετά την επιστροφή τους στο σπίτι τους μετατρέπονταν σε λίρες. Επίσης στους γάμους τους οι μάγισσες χρησιμοποιούσαν γυναίκες ανθρώπους για μαγείρισσες τις οποίες γνώριζαν ότι μαγειρεύουν καλά και μετά το τέλος του γάμου τις άφηναν ελεύθερες να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Για φαγητά χρησιμοποιούσαν τα ίδια με τους ανθρώπους με συνηθέστερο το χαβίτς (πολτός από αλεύρι καβουρδισμένο με αγνό αγελαδινό βούτυρο). Πολλές ήταν οι γυναίκες που χρησίμευσαν ως μαγείρισσες σε γάμους μαγισσών οι οποίες διηγούνταν τις εμπειρίες τους με όλα τα συμβάντα των γάμων αυτών. Πολλές φορές οι μάγισσες κατά τους γάμους τους χρησιμοποιούσαν νυφικές ενδυμασίες ή για τις παρανύφους (νέες που συνόδευσαν τη νύφη) που αφαιρούσαν απ’ τα κιβώτια των γυναικών – ανθρώπων, και τα οποία τα επέστρεφαν στη θέση τους μετά το πέρας των γάμων. Συνέβαινε πολλές φορές οι γυναίκες να βρίσκουν τις νυφικές τους ενδυμασίες που τις είχαν καλά τοποθετημένες, σιδερωμένες και καθαρές μέσα στα μπαούλα τους, (να τις βρίσκουν) τσαλακωμένες, λερωμένες σαν να είχαν χρησιμοποιηθεί απ’ τις μάγισσες. Αναφέρονται γυναίκες οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν σαν μαγείρισσες απ’ τις μάγισσες να έχουν παρατηρήσει και εντοπίσει μερικές νύφες μάγισσες να φορούν ενδυμασίες γνωστών τους προσώπων, γειτόνων, συγγενών κ.τ.τ.
Περίεργες για να δουν αν πράγματι οι ενδυμασίες εκείνες ανήκαν στα γνωστά τους πρόσωπα, χωρίς να γίνουν αντιληπτές λέρωναν με χαβίτς την άκρη του ενδύματος-φορέματος και κατά την επιστροφή τους στα σπίτια τους μετά το πέρας των γάμων αναζητούσαν τα ενδύματα εκείνα και πράγματι τα έβρισκαν μέσα στα μπαούλα των κατόχων τους διπλωμένα μεν αλλά λερωμένα με το χαβίτς. Οι μάγισσες όπως είπαμε δεν πείραζαν τους ανθρώπους εκτός εάν είχαν προκληθεί. Μιλούν την ποντιακή διάλεκτο και φορούν τις ίδιες ενδυμασίες. Κατοικούν κάτω στους θάμνους κυρίως όπου φαίνονται «τη μάϊσνας τα κερία» ή μέσα σε ερείπια. Πολλές γυναίκες άκουγαν κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα τύμπανα και τις λύρες των μαγισσών και τον θόρυβο του χορού.
Ενίοτε προσαγόρευαν ονομαστικά τους ανθρώπους κι αν κανείς δεν απαντούσε στην πρόσκληση τους τότε «επαίρναν την λαλίαν ατ΄» (του αφαιρούσαν τη φωνή), άλλοτε πετροβολούσαν κατά τη διάρκεια της νύχτα τους διαβάτες χωρίς όμως να χτυπήσουν κανένα.

Πηγή : Παντελής Η. Μελανοφρύδης - Ποντιακά Φύλλα τεύχος 25ον

Add comment


Security code
Refresh

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ