Χορός Κουνιχτόν, Νικοπολίτικον Ομάλ’ ή Σιπρτού ή Ομάλ' Γαράσαρης Πόντου
Νικοπολίτικον Ομάλ' - Γαρεσαρέτ'κον Ομάλ' - Κουνιχτόν - Σιπρτού. Το Κουνιχτόν είναι ομαλός μικτός χορός της περιφέρειας Νικοπόλεως, Κολωνίας του Νομού Κερασούντας. Είχε αργή συνήθως χρονική αγωγή και χορευόταν από άντρες και γυναίκες.
Το δέσιμο των χεριών γίνεται στις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες. Δεν αποτελεί ξένη εικόνα να δένουν τα χέρια των χορευτών όχι μόνο στις παλάμες αλλά και στα τελευταία μικρά δάχτυλα των χεριών ή και με λυγισμένους τους αγκώνες ελαφρώς κάτω. Τα βήματα του χορού είναι δέκα. Η κίνηση στους ώμους και τις πλάτες είναι εμφατική, ηπίως τρομαχτή. Κουνιχτόν - Νικοπολίτικον ή Γαρεσαρέτ'κον Ομάλ' Πόντου - Παναγιώτης Μαυρίδης. Η κίνηση του χορού είναι δεξιόστροφη αλλά και αριστερόστροφη. Οι χορευτές στρέφουν με όμορφες κινήσεις το σώμα και την κεφαλή τους στα επιτόπια πατήματα δεξιά και αριστερά με χάρη. Συνοδεύεται σχεδόν πάντα από τραγούδι ενώ τα όργανα συνοδείας ήταν ο ζουρνάς με το νταβούλι, η τουλουμπά με το νταβούλι, αλλά και η λούρα. Η Ποντιακή διάλεκτος λόγω του εκτεταμένου γεωγραφικού χώρου και της έλλειψης επικοινωνίας μεταξύ των ομιλητών της κατατμήθηκε σε διάφορα ιδιώματα κατά περιοχή. Οι Έλληνες της ευρύτερης περιφέρειας Νικοπόλεως μιλούσαν το οικείο ιδίωμα της Νικοπόλεως. Γνήσιο δείγμα αυτού του ιδιώματος είναι το δημώδες άσμα που ακούγεται. Σ̆ιπρτού & Ούτσ̆’ αγιάκ - Χοροί της Γαράσαρης - Σπύρος Γαλετσίδης, λούρα & τραγούδι. Στο πρώτο βίντεο μου, το οποίο σας προτρέπω να παρακολουθήσετε, ακούγονται δύο ηχητικά ντοκουμέντα από καταγραφές του κ. Σίμου Λιανίδη για την Επιτροπή Ποντιακών Μελετών. Στην πρώτη παίζει Λούρα και τραγουδά ο κ. Παναγιώτης Μαυρίδης στις Σάππαις Κομοτηνής στις 2 Αυγούστου 1967 Στη δεύτερη παίζει Ζουρνά ο κ. Ελευθέριος Βοσνίδης ενώ Νταβούλι ο κ. Δανιήλ Εμμανουηλίδης στις Σάππαις Κομοτηνής στις 2 Αυγούστου 1967.
Περισσότερα για το χορό Ομάλ’ Νικοπολίτικον στο Νότιο Πόντο αντλούμε από την Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Χορού όπου αναφέρονται τα κάτωθι:
1. Κουτσογιαννόπουλος 1966 Πόντος: Ο χορός Ομάλ Νικοπόλεως έχει ωραίας κινήσεις και πατήματα. Είναι κυκλικός, από γυναίκας, εις ρυθμόν 9σημον, άνευ τραγουδιού. Το χορευτικόν σχήμα αποτελείται από 3 μέτρα. Τα χέρια κάτω. Η μουσική αποτελείται από 12 μέτρα, το δε χορευτικόν σχήμα εκτελείται τετράκις. Μουσική καταγραφή, περιγραφή των κινήσεων και φωτογραφία.
2. Petrides 1988-89 Νικόπολη Πόντου: Μεταξύ των χορών που χορευόταν στον Νότιο Πόντο, οι οποίοι διαφέρουν από τους χορούς των άλλων περιοχών του Πόντου, ήταν και το Νικοπολέιτκον Ομάλ, σε 9/8 (2.2.2.3).
3. Σαμουηλίδης 1993 Πόντος: Το Ομάλιν Νικόπολης είναι παραλλαγή του Ομάλ που χορευόταν στην Νικόπολη (Σεμπίν Καραχισάρ, Γαράσαρη). Χορός κυκλικός, με όμορφες κινήσεις και πατήματα, που χορεύεται από γυναίκες (Κουτσογιαννόπουλος, 106-107) αλλά και από άντρες. Το σχήμα του αποτελείται από τρία μέρη: α) Άλμα ζωηρό, β) Στροφή του σώματος προς τα αριστερά, μετεωρισμός του αριστερού ποδιού. γ) Σκύψιμο του κεφαλιού δεξιά. Χορεύεται με 10 βήματα. Λέγεται και Κουνιχτόν
Ποντιακή Ιστορία & Λαογραφία - Βασίλειος Β. Πολατίδης - www.kotsari.com