Οφιουντιακά σημειώματα, Το Μπατά-Γκιούτ Τζαμισή, της Αθήνας (Άτηνας) του Πόντου

 μπατά,γκιούτ,τζαμισή,τζαμί,ατήνας,αθήνας,πόντου,οφιούς,όφις,κερασούντα,ντερέπεηδες,γουρία,ατζαρία,εξισλαμισμός,χριστιανικών,ντερβίσηδες Όταν κατά το έτος 1660 εμφανίστηκαν αρχικά οι Ντερέπεηδες στον Πόντο, η εξουσία και ο θεσμός τους επεκτάθηκε από την Γουρία (Ατζαρία) μέχρι και πέρα από την Κερασούντα και γινόταν βίαιος εξισλαμισμός των χριστιανικών πληθυσμών των ενδιάμεσων χωρών, τότε άλλοι μεν κάτοικοι διέφυγαν προς τα ενδότερα της χώρας όπου υπήρχε σχετική ασφάλεια από θρησκευτικής πλευράς, πολλοί δε απ’ αυτούς κατέφυγαν στην Γεωργία, την Νότιο Ρωσία (στην περιοχή της Μαριούπολης), στην Ρουμανία και αλλού, όπου σώζονται ακόμη ίχνη της καταγωγής τους.  μπατά,γκιούτ,τζαμισή,τζαμί,ατήνας,αθήνας,πόντου,οφιούς,όφις,κερασούντα,ντερέπεηδες,γουρία,ατζαρία,εξισλαμισμός,χριστιανικών,ντερβίσηδες Όλοι οι υπόλοιποι εξισλαμίσθηκαν πλην ελαχίστων που κατάφεραν να κρυφτούν σε απρόσιτα μέρη. Όπως είναι γνωστό, πολλοί απ’ τους εξισλαμισθέντες διαφύλαξαν την μητρική τους γλώσσα και άλλοι την θρησκεία, στα κρυφά.
Το ίδιο περίπου συνέβη και στην περιοχή Άτηνας, δηλαδή στην Αθήνα του Πόντου, με την διαφορά ότι οι εκεί εξισλαμισθέντες απώλεσαν εξ’ ολοκλήρου τόσο την γλώσσα όσο και την θρησκεία τους και οι ναοί τους μετατράπηκαν σε τεμένη.

 μπατά,γκιούτ,τζαμισή,τζαμί,ατήνας,αθήνας,πόντου,οφιούς,όφις,κερασούντα,ντερέπεηδες,γουρία,ατζαρία,εξισλαμισμός,χριστιανικών,ντερβίσηδες Μεταξύ αυτών, μετατράπηκε σε τέμενος και ο περικαλλής ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου Άτηναν, σωζόμενος μέχρι των ημερών μας σε καλή κατάσταση, ονομαζόμενος κατά την παράδοση απ’ τους κατοίκους ως : “Μπατά-Γκιούτ Τζαμισή”.
Το όνομα αυτό προήλθε κατά την παράδοση απ’ το εξής περιστατικό : « Επειδή οι Ντερέπεγηδες ενδιαφέρονταν πολύ για τον βίαιο εξισλαμισμό των νέων πιστών οι οποίοι αγνοούσαν τους τύπους προσευχής και εθιμοτυπίας της νέας θρησκείας και προς αυτήν την κατεύθυνση χρειάζονταν καθημερινή και αυστηρή εξάσκηση. Οι ντόπιοι ιερωμένοι δεν μπόρεσαν να επιβάλλουν την νέα κατήχηση κι έτσι κάλεσαν απ’ το Ικόνιο τον ιερωμένο Ντερβίση Ντεκέ ο οποίος και ήρθε.
 μπατά,γκιούτ,τζαμισή,τζαμί,ατήνας,αθήνας,πόντου,οφιούς,όφις,κερασούντα,ντερέπεηδες,γουρία,ατζαρία,εξισλαμισμός,χριστιανικών,ντερβίσηδες Ο βρακοφόρος ντερβίσης φορών κοντή βράκα ως λίγο πιο πάνω απ το γόνατο, είχε τα κάτω του σκέλη (πόδια) γυμνά, και αφήχθη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και ξεκίνησε την εκτέλεση των καθηκόντων του μεταβάς στον ναό που μετατράπηκε σε τέμενος, όπου κάλεσε τους νέους πιστούς για κατήχηση και διδασκαλία. Αφού τους είπε πολλά και διάφορα, τους συνέστησε να τον μιμούνται επακριβώς σε κάθε κίνηση και στάση κατά την ώρα της προσευχής.
Έτσι λοιπόν, κι ενώ προσεύχονταν, ο ντερβίσης έλεγε κάποιους ψαλμούς ενώ στεκόταν στα γόνατα σε στάση προσευχής, πρώτος στην σειρά μπροστά απ’ όλους. Κάποια στιγμή ένα έντομο ήρθε κι έκατσε πάνω στο γυμνό του πόδι και του προξένησε φοβερό πόνο κι αυτός ο δυστυχής τίναξε με πάταγο το πόδι του στο δάπεδο προκειμένου να διώξει το έντομο. Οι δε πιστοί δεν κατάλαβαν τι έγινε και εξέλαβαν την κίνηση αυτή ως επιβεβλημένη λόγω του τύπου της προσευχής κι άρχισαν όλοι μαζί να χτυπούν τα πόδια τους δημιουργώντας μεγάλο κρότο και θόρυβο ώστε από τότε και μέχρι σήμερα παρέμεινε το όνομα του τζαμιού ως «Μπατά-Γκιούτ Τζαμισή»

Πηγή : Σταύρος Κοκκινίδης - Ποντιακή Εστία - Τεύχος 59-60

Add comment


Security code
Refresh

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ