• Home

Δοξία, Ευδοξία τρώγω τ' εσά τα ψ̌ήα. Δημώδες άσμα της Μούζενας του Πόντου

ποντιακά,τραγούδια,τίκ,χορός,μούζενα,αργυρύπολη,πόντου,δοξία,ευδοξία,χοροί,τσιγναεύω,κατζία,βούραΤο παρόν δημώδες άσμα είναι τοποθετημένο πάνω στον Ίσο χορόν (Τίκ) σε αργή χρονική αγωγή και έλκει την καταγωγή του απ' το χωρίον Μούζενας της επαρχίας Αργυρουπόλεως του Πόντου

'Σ σην πόρτα σ' να εφύτρωναν
έναν βούραν χορτάρια̤ 
ν' εμπαίν'τς κι' εβγαίν'τς να τσ̌ιγναεύς
με τ' άσπρα τα ποδάρια̤ 

Εγώ αγαπώ κι εσύ αγαπάς
κι η μάνα σου 'κ̌ι θέλει
φαρμάκωσον τη μάνα σου
καντζία με το μέλι

Επωδός
Δοξία, Ευδοξία, τρώγω τ' εσά τα ψ̌ήα

Παρακολουθείστε το σχετικό βίντεο και ακούστε το δημώδες άσμα της Μούζενας του Πόντου

Λεξιλόγιο
βούρα = χούφτα
τσ̌ιγναεύω = ακουμπώ
καντζία = οι καρποί απ' τα καρύδια τα φουντούκια και τ' αμύγδαλα

Print

Έναν βούραν τσατσόπα, Εχ̌ονίγα εχ̌ονίγα - Δημώδες άσμα των Ελλήνων των Κοτυώρων (Ορτούς) του Πόντου

βούρα,χούφτα,τσατσόπα,καντζία,κανθίον,καντουρεύω,γαντουρεύω,εχ̌ονίγα,επατουλίγα,πατούλια,σιναλού,μονή,παναγίας,κοτύωρα,πόντου,τραγούδια,χοροίΤραγούδι των Ελλήνων των Κοτυώρων (Ορντούς), τοποθετημένο πάνω στον στητό, όρθιο χορό Τίκ.

Έναν βούραν τσατσόπα λεφτοκαρί καντζόπα, 
βάλλ' ατά σήν τσόπια̤ μου καντουρεύω κορτσόπα.

Ατός για τ' εμέν επλάστεν, κι' εγώ είμαι για τ' ατόν', 
για τ' ατόν' τον τραγωδιά̤νον, τη γεράς–ίμ' τον γιατρόν.

Ούϊ ν' αηλί εμέν' ν' αηλί, ΄ς σο κιφάλι μ' κάτ' λαλεί, 
έμορφον που θα φιλεί πάντα θα παρακαλεί.

Επωδός
Εχ̌ονίγα εχ̌ονίγα, κι' άρ' εγώ ν' επατουλίγα,
'ς ση Σιναλού την Παναγιάν τ' αρνόπο μ' ετυλίγα.

Δείτε και ακούστε το τραγούδι των Κοτυώρων Πόντου, Έναν βούραν τσατσόπα

Print

Ερία και-ν ερία, δημώδες ερωτικό ειδυλλιακό τραγούδι των Κοτυώρων του Πόντου

ποντιακά,τραγούδια,δημώδη,άσματα,λαογραφία,κοτύωρα,ορτού,ερία,χοροί,τίκΤο δημώδες αυτό άσμα είναι τοποθετημένο πάνω στον όρθιο,στητό, Ίσον χορό "Τίκ" της περιφέρειας των Κοτυώρων του Πόντου. Ανήκει στον Τέταρτο "λέγετος" ήχο της πατρώας Βυζαντινής Μουσικής. Ο ρυθμός του είναι πεντάσημος, ενώ η χρονική αγωγή μέτρια γοργή. 

Τραγώδεσα τραγώδεσα, κι' εκόπεν το λαλόπο μ'
κόρη ντο έν' ντ' εποίκες ΄μεν ; και τρώγω το καρδόπο μ'

Δείτε το σχετικό βίντεο στο χορό Τίκ των Κοτυώρων του Πόντου πάνω στο τραγούδι Ερία και Ερία

Print

Ερζιγκιάν, η αρχαία Ερσίγγη ή Αρσίγγη ή Άζιρις ή Ρωμανόπολις του Πόντου

ερζιγκιάν,ερζιγιάν,ερζιτζάν,αζιρίς,ρωμανός,διογένης,ιερσίγκη,ερζερούμ,ερζουρούμ,ρωμανόπολις,ρούμκιγή,χουτουρά,γουμερά,χαλιναρά,κορόνιξα,αργυρούπολη,μούζαινα,τορούλ,τσ̌ιαμούρια̤ Στην εσχατιά του Πόντου, πέρα απ' το Ερζερούμ (τη γή των Ρωμιών), στο Ερζιγγιάν υπήρχε μια χούφτα Ελλήνων μέσα σε ένα πληθυσμό 23.000 Τούρκων και Αρμενίων. Ελάχιστοι ακόμη και Έλληνες Πόντιοι γνωρίζουν την ύπαρξη και τη δράση της κοινότητος του Ερζιγκιάν. Για το λόγο αυτό θεωρούμεν σκόπιμο να σκιαγραφήσουμε την γεννέθλιον πατρίδα μας την τόσο αγαπητή στους ολίγους εναπομείναντες Ερζιγκιαλήδες. Η Αρσίγγη ή Ερζιντζάν ή Ερζιγκιάν είναι η αρχαία Άζιρις, η οποία μετονομάστηκε κατα την εποχή του Ρωμανού του Διογένους σε Ρωμανόπολιν και αρμενιστί Υερσίγγη. Είναι πόλη της τουρκικής Αρμενίας και Σαντάκι του Βιλαετίου Ερζερούμ. Κείται δυτικά του Ερζερούμ σε απόσταση 185 χιλιομέτρων. Η πόλις βρίσκεται στο κέντρο ρομβοειδούς πεδιάδας παρά την όχθη του Ευφράτου ποταμού εις τα 1300 μέτρα από την επιφάνεια της θαλάσσης. Η πεδιάδα αυτή περιστοιχίζεται από ψηλά βουνά και είναι πολύ εύφορη με πολλά νερά τα οποία κατέρχονται των ορέων.

Δείτε το βίντεο για την Ελληνική Πόλη Αρσίγγη ή Ερζιντζάν ή Ερζιγκιάν την αρχαία Άζιρις, η οποία μετονομάστηκε κατά την εποχή του Ρωμανού του Διογένους σε Ρωμανόπολιν και αρμενιστί Υερσίγγη.

Print

Άγιος Φωκάς ο κηπουρός απ' τη Σινώπη του Πόντου

άγιος,φωκάς,κηπουρός,σινώπη,πόντου,αγιολόγιο,μαρτυρολόγιο,χριστιανισμός, ειδωλολάτρες,αλέξιος,κομνηνόςΟ Άγιος Φωκάς ο κηπουρός είχε καταγωγή από τη Σινώπη του Πόντου και εορτάζει στις 22 Σεπτεμβρίου. Από νέος εξοικονομούσε τα απαραίτητα από τον κήπο του, που φρόντιζε και καλλιεργούσε. Το σπίτι του ήταν κοντά στην πύλη του κάστρου που επικοινωνούσε με το λιμάνι, γι' αυτό ποτέ δεν του έλειπαν οι φιλοξενούμενοι, άλλοτε ξένοι ταξιδιώτες, άλλοτε φτωχοί. Εκείνη την εποχή είχαν κηρύξει, οι ειδωλολάτρες διωγμό κατά των Χριστιανών, και τους σκότωναν χωρίς εξέταση και δίκη. Μαθεύτηκε, λοιπόν ότι και ο Φωκάς ο κηπουρός ήταν Χριστιανός. Αμέσως οι άρχοντες έστειλαν στρατιώτες για να τον συλλάβουν. Ο Φωκάς δεν τους γνώρισε και τους δέχτηκε και τους περιποιήθηκε σαν ξένους. Αφού πέρασαν μερικές ημέρες τους ρώτησε τι σκοπό είχε το ταξίδι τους σ' αυτόν τον τόπο. Εκείνοι υποχρεωμένοι από την φιλοξενία του φανέρωσαν το μυστικό, ότι ζητούν τον Φωκά τον Χριστιανό για να τον αποκεφαλίσουν, του είπαν μάλιστα ότι θα του χρωστούσαν μεγάλη χάρη αν τους τον φανέρωνε. 

Print

Οι Άγιοι Μάρτυρες Βασιλίσκος, Ευτρόπιος και Κλεόνικος από την Αμάσεια του Πόντου

μάρτυρες,βασιλίσκος,ευτρόπιος,κλεόνικος,αμάσεια,πόντου,αγιολόγιο,μαρτυρολόγιο,χριστιανισμός, ειδωλολάτρεςΟ βίος και το μαρτύριο των Αγίων Μαρτύρων Ευτροπίου Βασιλίσκου και Κλεονίκου των εξ Αμασείας Πόντου.

Οι Άγιοι Μάρτυρες Βασιλίσκος, Ευτρόπιος και Κλεόνικος κατάγονταν από την Αμάσεια του Πόντου και έζησαν κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Μαξιμιανού (286-305 μ.Χ.).
Ήταν στρατιώτες και συγγενείς του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος. Ως Χριστιανοί διαβλήθηκαν στον ηγεμόνα Ασκληπιόδοτο, ο οποίος τους συνέλαβε και τους βασάνισε σκληρά. Όμως οι Μάρτυρες, αφού παρουσιάσθηκε σε αυτούς ο Κύριος και ο Άγιος Μεγαλομάρτυρας Θεόδωρος, έγιναν υγιείς. Μέσα στη φυλακή οι τρεις νέοι δεν έχασαν ούτε το θάρρος ούτε την πίστη τους. Αντιθέτως εξακολούθησαν να λατρεύουν τον Ένα και Αληθινό Θεό. Με το κήρυγμά τους και το παράδειγμα που προσέφερε το ήθος, η αντοχή και το θάρρος τους, οδήγησαν πολλούς συγκρατούμενους τους στην αληθινή πίστη. Ο Ασκληπιόδοτος πληροφορήθηκε την Χριστιανική δράση των τριών κρατουμένων και την επίδραση που ασκούσαν στους φυλακισμένους ειδωλολάτρες και διέταξε να τους οδηγήσουν και πάλι ενώπιόν του. 

Δείτε το βίντεο για τους Αγίους Μάρτυρες Βασιλίσκο, Ευτρόπιος και Κλεόνικο καταγομένων από την Αμάσεια του Πόντου

Print

More Articles ...