• Home

Η Φυλή των Λαζών και η σχέση τους με τους Έλληνες του Πόντου

ιστορία,πόντου,φυλές,εθνότητες,λαζοί,τραπεζούντα,λαζικήΠοιοι ήταν οι Λαζοί; Ο πατέρας της ιστορίας, Ηρόδοτος, ο οποίος μας έχει δώσει πολλές πληροφορίες, σχετικές με τους λαούς που έζησαν στα νότια παράλια του Ευξείνου Πόντου, τους ταυτίζει με τους Κόλχους φυλή γνωστή στους Έλληνες πολύ πριν τις εκστρατείες τους στην Μ.Ασία και πριν αρχίσουν τους αποικισμούς των Ποντιακών εδαφών. Με τον Ηρόδοτο

φαίνεται να συμφωνεί και ο Πανάρετος Τοπαλίδης ο οποίος μιλάει για αυτόχθονη φυλή των Λαζών κατοικούντων ανατολικά της Τραπεζούντας εις την περιοχή του Ριζαίου.
Ο Γερμανός ιστορικός Φαλμεράγιερ στο σημείο που αναφέρεται στους Λαζούς τους παραλληλίζει με τους Τζάνες ως συγγενείς φυλές, όμως έρχεται σε αντίθεση και με τους δύο προαναφερόμενους ιστορικούς ως προς την περιοχή όπου έζησαν οι Λαζοί. Διότι ο Γερμανός ιστορικός περιγράφει για τους Τζάνες-Λαζούς να κατοικούν στις νότιες περιοχές της Τραπεζούντας γύρω από το όρος Περιάδρη και αναγνωρίζει αυτούς σαν την πλέον σκληροτράχηλη φυλή. Βλέπουμε λοιπόν από την πρώτη ματιά ότι κανείς δεν μιλάει και δεν τους ταυτίζει με τους Έλληνες του Ευξείνου Πόντου, τους κατοικούντες από το Ριζαίο και δυτικότερα δηλαδή με τους Πόντιους.
Ο Φαλμεράγιερ στο βιβλίο του Ιστορία της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας, αναφέρει :
Οι κάτοικοι που ζούσαν στα βουνά των περιοχών αυτών ήσαν άγριοι, ανυπότακτοι, πολύ θαρραλέοι και λάτρευαν την ελευθερία τους, ανάμεσα τους και οι πιο ονομαστοί και οι πιο άγριοι από όλους, οι Λαζοί Τζάνες που ζούσαν στις κορυφές και τα οροπέδια των Βουνών, περίπου νότια της πόλης Τραπεζούντας. Από τα χρόνια εκείνα και μέχρι το 1827 δεν έχουν αλλάξει σημαντικά ούτε η φυσική κατάσταση της χώρας ούτε ο χαρακτήρας των κατοίκων, μεγάλες ερημιές, αδιαπέραστες κοιλάδες και φαράγγια χωρίζουν τους Λαζούς Τζάνες από την θάλασσα. Απομονωμένοι από τους υπόλοιπους ανθρώπους ζουν σε αλπικά υψίπεδα ανάμεσα στον ουρανό και τα σύννεφα, ανάμεσα στα αιώνια σκεπασμένα με χιόνια απόκρημνα βράχια σαν θηρία, κερδίζοντας την τροφή τους και τα άλλα αναγκαία με επιδρομές και λεηλασίες.

Print

Η διαβίωση των Ελλήνων του Πόντου υπό τον τουρκικό ζυγό

διαβίωση,επιβίωση,τουρκικός,ζυγός,τουρκοκρατία,ιστορία,πόντου,αυτοκρατορία,τραπεζούντας,δυτικοπόντιοι,αργυρούπολη,αμισός,κρυπτοχριστιανοί,κλωστοί,ενδυμασία,ντερέμπεηδες,τιμαριχούχοι,ελληνοπόντιοιΕκτός από το μαύρο χρώμα των ρούχων, κάθε άλλη βαφή ήταν απαγορευμένη, όπως επίσης απαγορευμένο ήταν και κάθε πολυτελές ύφασμα. Ο Έλληνας δεν εδικαιούτο να φορέσει καινούργια ενδυμασία και καινούργια υποδήματα, μα ούτε φέσι στο κεφάλι. Υπήρχε απαγορευτική εντολή για τους Έλληνες η οποία δεν τους επέτρεπε να καπνίζουν στους δρόμους και στους υπόλοιπους δημόσιους χώρους. Μέχρις αυτού του σημείου έφταναν οι απαγορεύσεις. Ήταν υποχρεωμένοι βγαίνοντας από τα σπίτια τους να παρουσιάζουν τέτοιο σύνολο, ώστε να μην πέφτουν στην αντίληψη των Τούρκων.

Print

Ένοπλα αντάρτικα σώματα στον Πόντο (1915-1922)

ένοπλα,αντάρτικα,σώματα,πόντος,σεβάστεια,σαμψούντα,πάφρα,σάντα,γενοκτονία,κεμαλικοί,νεότουρκοι,ιστύλ,αγάς,κοτσάαναστάς,βασίλαγας,αντώνπασάς,καρακόταςΉταν ένοπλα σώματα που δημιουργήθηκαν εξ' αρχής σαν αναγκαία λύση αυτοάμυνας των Ελλήνων Ποντίων στις καταπιέσεις των τούρκων, και αργότερα ως αυτοσκοπός για τη δημιουργία της ανεξάρτητης Δημοκρατίας του Πόντου. Για να αποφύγουν τη στράτευση τους στα Αμελέ Ταμπουρού, οι Έλληνες του Πόντου, κι επειδή γνώριζαν τις άθλιες συνθήκες που επικρατούσαν σ' αυτά, και πως σκοπός των τούρκων ήταν η εξόντωση του Ποντιακού και Αρμενικού στοιχείου, εγκατέλειπαν τα σπίτια τους και κατέφευγαν στα βουνά και στα δάση. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν οι πρώτοι πυρήνες των αντάρτικων ποντιακών σωμάτων.

Δείτε το σχετικό με τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου βίντεο

Print

Ινέπολις, Αβωνότειχος ή Αβώνου τείχος, Ινόπολις, ή Ιωνόπολις του Πόντου

ινέολη,ινέπολις,αβωνότειχος,αβώνου,τοίχος,ινόπολις,ιωνόπολις,αβωνόλιθος,γεωγραφία,πόντου,πόλεις,παράλιες,σινώπηΗ Ινέπολη βρίσκεται στα παράλια του Εύξεινου Πόντου, στα βόρεια της Κασταμονής, σε απόσταση 67 χλμ., και στα δυτικά-νοτιοδυτικά της Σινώπης, σε απόσταση 115 χλμ. Στα αρχαία χρόνια η πόλη ονομαζόταν Αβωνότειχος ή Αβώνου τείχος ή Ιωνόπολις. Την εποχή της βυζαντινής κυριαρχίας ήταν γνωστή ως Ινόπολις. Μετά την κατάκτηση της περιοχής από τους Τούρκους, ονομάστηκε İnebolu. Το 1831 η Ινέπολη ήταν έδρα ομώνυμου καζά. Από το 1867 ήταν έδρα καϊμακαμλικιού που ανήκε στο σαντζάκι Κασταμονής.

ινέολη,ινέπολις,αβωνότειχος,αβώνου,τοίχος,ινόπολις,ιωνόπολις,αβωνόλιθος,γεωγραφία,πόντου,πόλεις,παράλιες,σινώπηΟι Ελληνορθόδοξοι κάτοικοι της πόλης δεν ξεπερνούσαν τις 40 με 45 οικογένειες. Πριν από το διωγμό των Ελληνορθοδόξων από την Ινέπολη, ο συνολικός αριθμός των κατοίκων της πόλης ήταν 8.000, από τους οποίους 3.500 ήταν Ελληνορθόδοξοι και 1.200 Αρμένιοι. Στην Ινέπολη, εκτός από τους ντόπιους Ελληνορθόδοξους, υπήρχαν και άλλοι που κατάγονταν από τα γύρω χωριά και από άλλες πόλεις όπως τη Σινώπη, την Καισάρεια και την Τραπεζούντα. Η γλώσσα των Ελληνορθοδόξων του οικισμού ήταν η Ελληνική, αλλά χρησιμοποιούσαν πολλά στοιχεία της Τουρκικής. Οι κυριότερες ασχολίες των κατοίκων ήταν η βιοτεχνία, η γεωργία, το εμπόριο και η αλιεία. Οι χριστιανοί της πόλης στην πλειονότητά τους ήταν έμποροι ή τεχνίτες.

Δείτε το σχετικό βίντεο για την Ινέπολη του Πόντου

Print

Η προκομμέντζα η νύφε - Αφήγηση απ' την Ίμερα Αργυρουπόλεως Πόντου

επιτροπή, ποντιακών, μελετών, αρχείο, πόντου, άνθιμος, παπαδόπουλος, ιστορική, γραμματική, ποντιακή, διάλεκτος, ίμερα, τραπεζούντα, αργυρούπολη, κιμισχανά, γκιουμουσχανέ,παραμύθια,δοξασίες,μύθοιΕις μνήμην των υπέρ Πίστεως και Ελευθερίας θανόντων Ελλήνων Ποντίων

Ένας γέρος κι' είνας γραία είχαν έναν παιδίν και μαναχόν, άμα εκείν' επαραγέρασαν κι' εσέβεν άνεμον 'ς σα μέσα 'τουν κι άλλο 'κ̌' επόρ'ναν να συγκλίσκουνταν.

Αέτσ' πα εγυναίκ'σαν το παιδίν ατουν μικρόν μικρόν ν' ευτάει η νύφε τα δουλείας. Αρ' εποίκαν τη χαράν κι' εγλύτωσαν και τον πουρνόν αναμέν'νε να σ'κούται η νύφε ευτάει τα δουλείας, άμα η νύφε ξάϊ επεκεί 'κ̌' εδέβεν. Εκείν' πα εθάρεσαν ατζ̌αμήσα έν' και πολλά 'κ̌' εκακοφάνθεν ατ'ς. Έρθεν και τ' άλλο ο πουρνός και ξάν' η νύφε ολόερα 'κ̌' ετέρεσεν. Αέτσ' πα εδέβαν περ'σσά ημέρας και η νύφε δεν 'κ̌' εποίν'νεν, έτρωεν κι' ελάσκουτον. Ετέρεσαν κ' εκείν' πως αέτσ' 'κ̌ι' θα 'ίνεται, ερχίνεσαν ν' ευτάν' ατα εκείν', με τον νούν ατουν θ' ελέπ' α̤τα κι εντρέπεται και θα παίρ' α̤τα ας σα χ̌έρια̤ 'τουν.

Δείτε το σχετικό βίντεο για την Ίμερα Αργυρουπόλεως Πόντου

Δείτε το σχετικό βίντεο για την Ίμερα του Πόντου

Print

Θαρρείς μωρόν παιδίν είσαι. Δημώδες άσμα χωρίου Καπίκιοϊ Τραπεζούντας Πόντου

τίκ,χορός,ποντιακά,τραγούδια,νίκος,χαλυβόπουλος,καστοριά,καπίκιοϊ,τραπεζούντας,ανταλλάξιμοι,γενοκτονία,τσαλίκ,μωρόν,παιδίν,μέλπω,μερλιέ,καταγραφές,λαογραφίαΕ! Θαρρείς μωρόν παιδίν είσαι

Εφτάρ' η κεμεντζέ σ'-ι
Τον κόσμον επαλάλωσες
Αρ με την κεμεντζέ σ'-ι

Κι αρ ε ρίζα μ' ε στερέα μ'
Χα χα χα ίσια

Ε ! θα στείλω και θα παίρω 'σε,
Ασήν Δίκαιαν Κρίσιν
Αρ με τ' εσέν' θα κρίσκουμαι
Αρ με τους Βασιλείς-ι
Κι αρ ! ε ρίζα μ' ε στερέα μ'

Ε! τα άστρα εκαμπάντσαν
Οξουκές καλός καιρόν έν'
Και έμορφα εσάρεψεν,
Αρ' ατό ο χορός σ'-ι,
Ξάν', ε ρίζα μ' ε στερέα μ'

Δείτε το βίντεο μας και ακούστε το σχετικό τραγούδι απ' τον Νίκο Χαλυβόπουλο

Print

More Articles ...