• Home

Μονά Τίκια Ματσουκάτ'κα

ποντιακά,τραγούδια,δημώδη,άσματα,ματσούκας,πόντου,τίκ,αποκάθενκιάν,ταπάνκαικά,χοροί,χριστόφορος,χριστοφορίδης,τετράλοφος,κοζάνη,κωστάκης,πετρίδης,λύρα,κεμεντζέΑθάνατη Ποντιακή Μούσα - Ύμνος στη δόξα σου αλησμόνητη Ματσούκα

"Το κεμεντζόπο μ' έπαιζα αφκά και ΄ς σα εβόρας

εγώ 'θάρνα τ'εμόν' έτον, ατό πως έτον χώρας ;

Άμον αέραν είδα 'σε, άμον αέρα 'δαίβες
κι ως να εκαλοετέρνα 'σε ραχ̌ία επιδαίβες

Δείτε το σχετικό βίντεο και ακούστε δημώδη άσματα των Ελλήνων της Ματσούκας του Πόντου

Ιστορική ηχογράφηση στην Αμερική
Παίζει λύρα ο Κωστάκης Πετρίδης και τραγουδά ο Χριστόφορος Χριστοφορίδης (Στοφόρον)

Print

Κουνιχτόν, Νικοπολίτικον Ομάλ’

κουνιχτόν,ομάλ,γαράσαρης,νικόπολη,χοροί,ποντιακοίΝικοπολίτικον Ομάλ' - Γαρεσαρέτ'κον Ομάλ' - Κουνιχτόν

Το Κουνιχτόν είναι ομαλός μικτός χορός της περιφέρειας Νικοπόλεως, Κολωνίας του Νομού Κερασούντας. Είχε αργή συνήθως χρονική αγωγή και χορευόταν από άντρες και γυναίκες. Το δέσιμο των χεριών γίνεται στις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες. Δεν αποτελεί ξένη εικόνα να δένουν τα χέρια των χορευτών όχι μόνο στις παλάμες αλλά και στα τελευταία μικρά δάχτυλα των χεριών ή και με λυγισμένους τους αγκώνες ελαφρώς κάτω. Τα βήματα του χορού είναι δέκα. Η κίνηση στους ώμους και τις πλάτες είναι εμφατική, ηπίως τρομαχτή.

Δείτε το σχετικό βίντεο για το χορό Κουνιχτόν, τον Ομαλό χορό της Νικόπολης του Πόντου

Print

Εχπάσταν και ΄ς σο Τσ̌άμπασιν, Τίκ του γάμου, Κοτυώρων Πόντου

κοτύωρα,πόντου,ορτού,τσάμπασιν,τραγούδια,χοροί,ποντιακάΛαογραφικά Κοτυώρων – Πόντου

Τίκ του γάμου Κοτυώρων (Ορδούς), "Μουσικό Αρχείο του Πόντου",  Ήχος πρώτος, Ρυθμός πεντάσημος ,Χρονική αγωγή μέτρια γοργή.

Εχπάσταν και ΄ς σο Τσ̌άμπασιν τ΄ Ορντούς τα παλικάρια

κι' ερούξαν απ' οπίσ' ατουν' κορτσόπα και νυφάδια̤

Άλλο 'κ̌ι' πά(γ)ω 'ς σο παρχάρ' κι άλλο 'κ̌ι' παρχαρεύω
άλλο 'κ̌ι' λέγω και γελώ κι άλλο 'κ̌ι' μασχαρεύω

Τρανόν χορόν γουρεύκεται απάν' ΄ς σην πεδιάδαν
έχ̌ κι' έρχουνταν τα κορτσόπα, έχ̌' κι' έρθαν τα νυφάδια̤

Δείτε το σχετικό βίντεο για το τραγούδι : Εχπάσταν και ΄ς σο Τσ̌άμπασιν τ΄ Ορντούς τα παλικάρια

Δείτε ένα βίντεο σχετικό με τα λαογραφικά του γάμου των Ελλήνων Κοτυωριτών του Πόντου

Print

Κοτύλια - Έναν Κιμισχαναλίδικον χωρίον

κοτύλια,αργυρούπολη,κιμισχανά,χαλδία,έθιμα,γαμήλια,χοροί,τραγούδιαΜε τοι Ταμερτσ̌άντας έναν οσπίτ' εχώριζε μας. Με τον άντρα μ' τηνάν επέρα, εντάμα ετράνυναμε από μικροθέας κιαν' ούλον εντάμαν έμ'νες. Αβράμψ, άντρας-ι-μ' 'ς σα δουλείας ούλα̤ εβοήθανε μας. Εγώ επέγ'να σ' εγεινέτερα ΄ς σο θέρος με την αδερφήν ατ', κι' εκείνος συνέλ'κο μ' έτον, έρχουτον εβοήθανεν εμάς.

Ο τατά̤ς μ' επέθανεν αστ' έμ'νε δεκαπέντε χρονέσσα. Αστ' έντρισα έμ'νε είκοσ' χρονέσσα. Τ' Α-Ηλία εδέβαμε κι' εστεφανώθαμε. Τη Δευτέρα εστάθαμε και την Τρίτ' το πουρνόν εδέκανε με το καγάν' κι' επήγα στο θέρος. Ση κυρού μ' έμαθα κι' εθέριζα. Εβοήθανα τον κύρη μ' ν' ακονίζ' τ' εργαλεία με την κλωστρά̤ν. Άμαν πολλά τσ̌α̤τίν έργον έτον. Όντες έλεε με ο κύρη μ' : " Έλα, Τζόφα ας κρούγομαι τα καγάνια̤ ση κλωστρά̤ν" εμέν' επίανε 'με η κλαίη....

Τα χρόνια̤ εκείνα έταν τσ̌ατίνια̤, το περισ̌ανλούχ' σο γόνατον. Η Ρουσία έρθεν εκειάν' το Δεκαέξ (1916) κι' επεκεί έφυεν κι' υστερία 'δεν 'κ̌' είχαμε. Παράν 'κ̌' έτον (άμον τ' έντον αδακέσ' με την Βουλγαρίαν αστ' έφυεν).

Δείτε το σχετικό βίντεο για τα Κοτύλα̤, έναν Κιμισ̌χαναλίδικον Χωρίον

Print

Τη Κότσ̌αρι - Χορός των Ελλήνων του Κάρς και του Καυκάσου

κότσαρι,κάρς,χοροί,λαογραφία,εθιμοτυπίες,καρσλίδικαΤο Κότσ̌αρι είναι ένας από τους γνωστότερους Ποντιακούς χορούς και ίσως ο περισσότερο φημισμένος μαζί με το "Λάζικον" το Σέρρα χορό. Εντάσσεται στην ομάδα των ζωηρών κυκλικών αγροτικών μεικτών ίσιων χορών με κουτσά βήματα και χορευόταν σε σύντομο αλλά όχι πολύ γρήγορο δίσημο ρυθμό (2/4) με τα χέρια δεμένα στους ώμους.

Τα βήματα-μέτρα του χορού είναι οκτώ και χωρίζονται σε δύο χορευτικές ομάδες. Η πρώτη χαρακτηρίζεται από τα τέσσερα πρώτα μέτρα, στα οποία εκτελούνται δυο κουτσά "κοτσά" βήματα και δύο επιτόπιες αναπηδήσεις πάνω στην αριστερή φτέρνα. Τα επόμενα τέσσερα είναι απλά και μεταφέρουν το χορό προς τα δεξιά. Ο τρόπος απόδοσης του χορού είναι τρομαχτός με ζωηρά σπασίματα-λυγίσματα στα γόνατα.

Για το όνομα του χορού υπάρχουν διάφορες εκδοχές. Δεν τις αναφέρουμε όμως για την αποφυγή ανακύκλωσης και μετάδοσης πληροφόρησης και σχολιασμών που δεν ευσταθούν. Κυρίαρχη είναι ότι ο χορός παίρνει το όνομα του απ τρόπο που χορεύεται δηλαδή στο Κότς (φτέρνα). Οι χορευτές της πρώτης γενιάς είχαν ελευθερία να εκφράζονται πάνω στο χορό Κότσ̌αριν και γι αυτό το λόγο υπάρχουν καταγραφές με διαφορετικές κατά τόπους απόδοσης του χορού, με τσαλίμια που πάντοτε εντάσσονταν μέσα στα πλαίσια των βημάτων του χορού.


Δείτε το σχετικό βίντεο για το χορό Τη Κότσ̌αρι

Print

Κοτσαγκέλ’, χορός της εθιμοτυπίας του Ποντιακού γάμου

κοτσαγκέλ,ποντιακός,γαμήλιος,γάμος,χορός,έθιμα,ιεροτελεστίεςΤο Κοτσαγκέλ' χορεύεται απο άνδρες και γυναίκες και συνοδεύεται απο τραγούδι. Χορεύεται κατά τα ξημερώματα και σηματοδοτεί την τελευτή του γάμου. O ρυθμός του είναι δίσημος.

Παρομοιάζεται με το χορό Γέρανο, των αρχαίων Ελλήνων. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο χορός αυτός αποδίδεται στον Θησέα, ο οποίος αφού σκότωσε τον Μινώταυρο, με τη βοήθεια της Αριάδνης, φεύγοντας απ' την Κνωσό σταμάτησε στη Δήλο. Εκεί αφού έστησε ένα ομοίωμα της Αφροδίτης που του είχε δώσει η Αριάδνη, χόρεψε με τους νέους και τις νέες που έσωσε απ' τον Μινώταυρο ένα χορό, γύρω απο τον Κερασφόρο βωμό. Ο χορός αυτός περιελάμβανε κυματισμούς, αναδιπλώσεις, αναπτύξεις, στροφές ελικοειδείς και μπορούσε να θεωρηθεί σαν μία αναπαράσταση των κινήσεων του Θησέα στον λαβύρινθο της Κνωσού. Ο Πλούταρχος αναφέρει ακόμη ότι επι των ημερών του οι κάτοικοι της Δήλου εξακολουθούσαν να χορεύουν τον Γέρανο. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέει για τον χορό, ότι ίσως πήρε το όνομά του από τους σχηματισμούς των χορευτών που έμοιαζαν με τους σχηματισμούς των γερανών (πουλιών) όταν αντιμετωπίζουν μία ξαφνική καταιγίδα.

Η χαρά ετελείωσε πουλόπα κελαηδήστε, ανατολή εχάραξεν 'ς σ' οσπίτια̤ σουν' γυρίστεν

Δείτε το σχετικό βίντεο για τον γαμήλιο χορό Κοτσαγκέλ'

Print

More Articles ...