Αυτονομία του Πόντου

θέματα,βυζαντίου,διοικητική,οργάνωση,αυτονομία,πόντουΟ Πόντος οργανώθηκε σε αυτόνομη «διοίκηση» της υπαρχίας της Ανατολής με πρωτεύουσα την Καισάρεια της Καππαδοκίας. Η Καισάρεια υπήρξε και κέντρο διάδοσης του χριστιανισμού. Από κει διαδόθηκε ο χριστιανισμός στην ευρύτερη περιοχή του Εύξεινου Πόντου, την Αρμενία και σε περιοχές της Κασπίας Θάλασσας. Με τον 28ο κανόνα της Δ' Οικουμενικής Συνόδου (451 μ.Χ.) ο Πόντος εντάχθηκε στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης. Κατά τον 8ο αιώνα εντάχθηκε στη θεματική οργάνωση του Βυζαντίου. Τα εδάφη του θα μοιραστούν σε τρία Θέματα, της Κολωνείας, των Αρμενιακών και της Χαλδίας.

Ο Πόντος βαθμιαία απόκτησε μεγάλη στρατιωτική σημασία για την άμυνα της αυτοκρατορίας κατά των Αράβων αρχικά και των τουρκομανικών φυλών στη συνέχεια. Μεγάλες οικογένειες αναδείχτηκαν την περίοδο αυτή στον Πόντο, όπως οι Κομνηνοί , οι Ταρωνίτες , οι Γαβράδες κ.ά. Η ισχυροποίηση των οικογενειών αυτών θα οδηγήσει στην εμφάνιση τάσεων αυτονόμησης από την κεντρική διοίκηση. Η χαρακτηριστικότερη ήταν η ανταρσία των Γαβράδων τον 11ο αιώνα. Η οικογένεια των Γαβράδων καταγόταν από την Άτρα της Αργυρούπολης . Την επαρχία τους τη Χαλδία την ονόμαζαν "Χώραν Τραπεζουσίαν".

Print

Ο Πόντος κατά τη Ρωμαϊκή Εποχή - Ρωμαιοκρατία

εύξεινος,πόντος,ρωμαική,εποχή,ρωμαιοκρατίαΤην περίοδο των πολέμων διαδέχτηκε μια περίοδος ανασυγκρότησης. Ο Πομπήιος οργάνωσε την επαρχία Βιθυνίας-Πόντου, η οποία περιλάμβανε και τα δυτικά εδάφη του Πόντου με κύριες πόλεις την Αμισό και τη Σινώπη. Τα δυτικά εδάφη είχαν ονομασθεί σε Πολεμωνιακό Πόντο, ενώ τα ανατολικά σε Γαλατικό Πόντο. Κατά τη ρωμαϊκή περίοδο ο Πόντος γνώρισε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη γιατί εντάχθηκε στον παγκοσμιοποιημένο ρωμαϊκό χώρο και γιατί εμπορικά αναπτύχθηκε η ενδοχώρα του με την ίδρυση νέων ελληνικών πόλεων ( Νικόπολη , Πομπηιούπολη, Μαγνόπολη, Διόσπολη κ.ά.) και με τη διάνοιξη της νέας εμπορικής οδού που συνέδεε τη Βιθυνία με την Αρμενία. Το 48 π.χ. ο γιος του Ευπάτορα Φαρνάκης , εκμεταλλευόμενος τον εμφύλιο πόλεμο που είχε ξεσπάσει στη Ρώμη, προσπάθησε να δημιουργήσει και πάλι το βασίλειο του πατέρα του.

Print

Η Περίοδος της Περσοκρατίας στον Πόντο

Αλέξανδρος ο Μέγας, βασιλεύς των Μακεδόνων Λίγο πρίν την κατάκτηση των περιοχών του Πόντου από το Μακεδόνα στρατηλάτη Αλέξανδρο το 363 π.Χ., είχε ήδη δημιουργηθεί ένα μικρό ανεξάρτητο κράτος, ένα βασίλειο με πολλές ισχυρές Ελληνικές επιρροές. Ιδρυτές αυτού του Ποντιακού κράτους ήταν οι Πέρσες σατράπες Αριοβαρζάνης (ο οποίος έγινε ο πρώτος βασιλιάς, καταργώντας το δημοκρατικό πολίτευμα από πολλές πόλεις) και ο Μιθριδάτης ο Α΄ που στέριωσε το ανεξάρτητο κράτος του στα νότια παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Δεν υπάρχει συμφωνία των ιστορικών ως προς την ταυτότητα του πατέρα του Μιθριδάτη, αν και πολλές πηγές αναφέρουν ως πατέρα του τον Αριοβαρζάνη. Πιθανολογείται πως γεννήθηκε στην Κίο, ενώ αναφέρεται ρητά πως έλαβε στρατιωτική εκπαίδευση από παιδί. 

Print

Ο Ελληνισμός του Δυτικού Πόντου.

Λεβέντες αντάρτες του Πόντου Ο Ελληνισμός του Δυτικού Πόντου

1. Οι τουρκόφωνοι Έλληνες Πόντιοι.
2. Πότε και γιατί τουρκοφώνησαν.
3. Σε ποια περιοχή του Πόντου ζούσαν.
4. Γιατί ήρθαν στην Ελλάδα και που εγκαταστάθηκαν.

Print

Μετανάστευση των Ελλήνων του Πόντου στη Ρωσία

μετανάστευση,ποντίων,ρωσία,καύκασο,κριμαία,βίαιοι,εκτοπισμοί,γενοκτονίαΜετανάστευση των Ελλήνων του Πόντου στη Ρωσία

Η πρώτη μεγάλη μετατόπιση πληθυσμών από τον Πόντο στη Ρωσία έγινε το 610 μ.Χ. κατόπιν συμφωνίας της Ρωσικής Κυβέρνησης με τον Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ηράκλειο, για την εκμετάλλευση των πλούσιων κοιτασμάτων μεταλλίου τα οποία υπήρχαν στον Καύκασο και αλλού, και τα οποία έμεναν ανεκμετάλλευτα διότι οι Ρώσοι δεν γνώριζαν τον τρόπο εξόρυξης και εκμετάλλευσης. Γι' αυτό οι πρώτοι μετανάστες Έλληνες Πόντιοι, ήταν επαγγελματίες μεταλλωρύχοι, και οι οποίοι εγκαταστάθηκαν με τις οικογένειες τους στην περιοχή Αχταλά, σε απόσταση 80 χλμ. απ' την πρωτεύουσα της Γεωργίας την Τιφλίδα. Από τους Γεωργιανούς ιστορικούς αναφέρεται ότι εκεί χτίστηκε και ο πρώτος ιερός ναός της Θεοτόκου δείγμα και αυτό της πίστης των Ελλήνων Ποντίων στα Χριστιανικά ιδεώδη.

Η πρώτη αυτή μετανάστευση πληθυσμών και όλες οι άλλες οι οποίες ακολούθησαν δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτές που έγιναν μετά το 1461 με την πτώση της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας.
Από την επόμενη ημέρα της υποδούλωσης άρχισε η άτακτη φυγή των Ελλήνων Ποντίων, όσων φυσικά οι δυνάμεις το επέτρεπαν, ώστε να γλιτώσουν από την μανία των Τούρκων. Οι ατελείωτες ορδές των κατακτητών θέλοντας να χορτάσουν τις κτηνώδεις ορέξεις τους τις οποίες χρόνια τώρα φύλαγαν στα κατάβαθα της θολωμένης ψυχής τους και πολεμώντας για τον αφανισμό των απίστων, όπως αυτοί πίστευαν, δεν μπορούσαν να μην εκμεταλλευτούν την ευκαιρία αυτή που τους δόθηκε, και που τόσο καιρό περίμεναν. Εκεί φάνηκε όλη η αγριότητα που φώλιαζε μέσα στα άδυτα της μαύρης ψυχής τους, απέναντι σε έναν λαό αποδεκατισμένο από τους αλλεπάλληλους πολέμους.

Υποτάσσοντας λοιπόν το τελευταίο φρούριο της Χριστιανοσύνης, το έσχατο προπύργιο της Ελευθερίας που ήταν η Τραπεζούντα, άνοιγε πλέον ο δρόμος για την καθυπόταξη και όλων των άλλων φυλών, οι οποίες προγενέστερα ήταν σύμμαχοι των Κομνηνών και τύχαιναν της προστασίας τους.

Δείτε το σχετικό βίντεο για τη Μετανάστευση των Ελλήνων του Πόντου στη Ρωσία

Print

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ